Silniki wysokoprężne oraz benzynowe nie będą działać bez sprawnego akumulatora. Nie chodzi tylko o okres zimowy, ale dotyczy to całego roku, dlatego w przypadku zdiagnozowania uszkodzenia lub zużycia baterii należy wymienić ją na nową. Wiele współczesnych samochodów wyposażonych jest w system Start Stop, którego zadaniem jest wyłączenie silnika w sytuacji wrzucenia biegu na luz na przykład podczas postoju na czerwonym świetle a następnie uruchomienie go, gdy zostaje wrzucony pierwszy bieg.
Adaptacja akumulatora lub też kodowanie akumulatora
Spis treści
Na rynku dostępne są polskie akumulatory marki Centra dedykowane do systemów S&S słynące z wysokiej jakości i długiego użytkowania. Podtrzymują one działanie np. klimatyzacji, ogrzewania, oświetlenia, ale po wymianie (W systemie Start Stop) niezbędna jest adaptacja akumulatora Centra rozruchowego. Stosowane w systemach start stop akumulatory, to EFB kwasowo-ołowiowa z podkładem będącym dodatkowym element poliestrowym znajdującym się między płytą a separatorem. Drugim rodzajem akumulatora jest AGM z elektrolitem wchłanianym przez matę z włókna szklanego z odzyskiem energii z hamowania.
Adaptacja akumulatora Centra w Start Stop
Obecnie duża część pojazdów posiada komputery pokładowe, które zarządzają energią elektryczną i akumulatorem tzw. BMS-y, czyli kontrolują poziom naładowania baterii i na tej podstawie decydują, w którym momencie, z jakim prądem ją ładować a w przypadku osłabienia, które odbiorniki odłączyć. Jest to niezbędne do pozostawienia odpowiednio naładowanego akumulatora do rozruchu silnika. Jeśli doszło do zużycia urządzenia rozruchowego niezbędna jest jego wymiana z użyciem profesjonalnych narzędzi.
Adaptacja akumulatora Centra w Start Stop wymaga odpowiedniego sprzętu/komputera, ponieważ trzeba przekazać do komputera pokładowego informacje o jego wymianie.
W tym celu podłącza się do samochodu urządzenie do wymiany baterii, jest to bardzo istotne zarówno dla pojazdu jak i urządzenia rozruchowego. Adaptacji akumulatora w systemie Start Stop mogą dokonać specjaliści (Zobacz) dysponujący odpowiednim sprzętem, samodzielne wykonanie takiej procedury jest niemożliwe.
Kodowanie akumulatora Centra w systemie Start-Stop
Po zamontowaniu niezbędne jest kodowanie akumulatora Centra w systemie Start-Stop. Oznacza to przekazanie odpowiednich danych do komputera pokładowego o zainstalowaniu nowej baterii w pojeździe. Jest to bardzo ważne, ponieważ akumulator współgra z rozrusznikiem i alternatorem. System zarządzania energią dopasowuje te układy do działania nowej baterii, co zapewnia jej optymalne ładowanie. Kodowanie akumulatora Centra wiąże się z wpisaniem odpowiedniego kodu do sterownika komputera, który rozpozna jego parametry, dzięki temu będzie działał prawidłowo.
W przypadku, gdy akumulator nie zostanie prawidłowo zakodowany, może pojawiać się informacja o błędzie a rozruch auta nie będzie możliwy. Prawidłowa adaptacja akumulatora jest fundamentem jego dalszej eksploatacji.Takie czynności lepiej powierzyć profesjonalistom, którzy zadbają o jego odpowiednie zamontowanie. Akumulatory AGM i EFB Centra do samochodów w systemie Start Stop potrzebują kodowania z powodu zastosowania w nich nowoczesnych technologii oraz podzespołów.