Akumulator AGM i akumulator żelowe charakterystyka
Poradnik Eksperta

Akumulator AGM i akumulator żelowe – charakterystyka

0
1+

Szczelne akumulatory samochodowe to akumulatory AGM i żelowe z zaworem bezpieczeństwa VRLA. Każdy uszczelniony akumulator AGM i żelowy (ołowiowe) mają jednokierunkowy zawór ciśnieniowy (Valve Regulated Lead Acid). Ma to na celu zapewnienie, że ciśnienie wewnątrz akumulatora nie przekroczy wartości, która jest dopuszczalna w warunkach działania i wytrzymałości części obudowy akumulatora, innymi słowy, aby akumulator nie eksplodował.

Przy produkcji szczelnych akumulatorów bezoobsługowych opracowano dwie metody wiązania ciekłego elektrolitu: zagęszczający (żelopodobny) elektrolit – akumulator żelowy oraz adsorpcja (impregnacja) ciekłego elektrolitu w separatorach z włókna szklanego Absorbent Glass Mat (AGM) o dużej porowatości – akumulator AGM.

Akumulator AGM – charakterystyka

 

Akumulator AGM

Stworzenie całkowicie bezobsługowego akumulatora samochodowego kwasowo-ołowiowego stało się możliwe po wynalezieniu separatorów (izolatorów międzypłytowych impregnowanych elektrolitem) wykonanych z włókna szklanego AGM (Absorbent Glass Mat) z najmniejszymi mikroporami, w których zachodzi cykl tlenowy tzn. przemiana cząsteczek gazu na inne związki chemiczne bez otwartego uwalniania gazu.

Zobacz także >> https://centra-akumulatory.pl/akumulatory-exide-start-stop-agm/

Działanie akumulatorów AGM ogranicza się do węższego zakresu dopuszczalnego napięcia sieci pokładowej w pojeździe i podczas ładowania niż w przypadku akumulatorów konwencjonalnych. Tej wartości napięcia nie wolno przekraczać zarówno podczas pracy pojazdu, jak i podczas ładowania za pomocą stacjonarnego prostownika. Jeśli musimy naładować akumulator AGM to pamiętajmy, że jego maksymalne napięcie ładowania wynosi 15,2 V, przekroczenie tej wartości prowadzi do szybkiej przedwczesnej awarii akumulatora.

Akumulatory AGM – korzyści z użytkowania

Pojazdy z technologią Start-Stop i dodatkową funkcją oszczędzania energii wymagają szczególnie wysokiej odporności na cykle. Do takich potrzeb opracowano akumulator samochodowy https://sklep.uruchom.com/akumulator-agm-c-15.html (Absorbent Glass Mat). Jedną z zalet akumulatorów tego typu jest brak zagrożenia rozwarstwieniem elektrolitu, które jest charakterystyczne dla akumulatorów tradycyjnych.

Dodatkowo wyposażone są w specjalne wtyczki z wbudowanymi zaworami nadciśnieniowymi oraz gazoszczelnymi. Zapobiega to utracie wody w wyniku gazowania, a żywotność baterii jest znacznie wydłużona, zwłaszcza w stanie częściowego rozładowania.To ulepszenie konstrukcji sprawia, że akumulatory AGM są szczelne.

Zobacz także >> https://centra-akumulatory.pl/akumulatory-centra-start-stop-agm/

W rezultacie wydajność cykliczna jest czterokrotnie wyższa niż w przypadku tradycyjnych akumulatorów rozruchowych. Duża pojemność ładowania pozwala na stosowanie AGM w pojazdach z odzyskiem energii hamowania (mikrohybrydowe). Ta sama technologia produkcji stosowana jest również w samochodach z dużą liczbą energochłonnych odbiorników. AGM mogą pracować w niskich temperaturach.

Wady:

Słabością akumulatorów AGM jest ich wrażliwość na głębokie rozładowania, co prowadzi do obniżenia ich sprawności. Do naładowania potrzebne jest specjalne urządzenie prostownicze.

Akumulator żelowy – korzyści z użytkowania

 

Akumulator zelowy

 

Główną cechą akumulatorów żelowych jest obecność w ich składzie kwasu krzemowego, który wiąże elektrolit i przekształca go w masę żelową. Ich korpus jest całkowicie zamknięty (wbudowany jest tylko zawór bezpieczeństwa) i ma grubsze ścianki niż standardowo.

Akumulator żelowy i jego główne zalety:

  • Możliwość montażu baterii w różnych pozycjach (bez ryzyka wycieku elektrolitu). Dopuszczalny kąt nachylenia wynosi 180º.
  • Wydajność połączenia wytworzonego tlenu z wodorem w wodzie.
  • Niska szybkość produkcji wodoru podczas pracy ze względu na celowy wzrost masy ujemnej. Z tego powodu elektroda ujemna jest stale w trakcie ładowania, co zapobiega tworzeniu się wodoru.
  • Obecność specjalnego zaworu, zaprojektowanego w taki sposób, aby zapobiec cofaniu się gazu i utrzymaniu ciśnienia na normalnym poziomie. Lepsza żywotność i ulepszone możliwości ładowania przy głębokim rozładowaniu.

Wady:

  • Akumulator żelowy ma niższe prądy rozruchowe
  • Wrażliwość na wysokie temperatury, dzięki czemu można je stosować tylko w zimnych miejscach montażu.

Ładowanie akumulatorów AGM i żelowych

Odbywa się za pomocą specjalnych urządzeń prostowniczych tzw. stabilizatorów napięcia. Konieczne jest zastosowanie takiego kontrolera ładowania posiadającego wskazanie zarówno prądu, jak i napięcia, tj. jednocześnie kontrolować oba te parametry.

Podczas ładowania akumulatorów temperatura elektrolitu jest ściśle monitorowana. Temperatury powyżej + 45 ° C są uważane za niedopuszczalne, ponieważ spowodują przedwczesną awarię akumulatora. Z tego powodu nie zaleca się również umieszczania takich akumulatorów w komorze silnika. Przykłady tego typu ładowarek można znaleźć na https://sklep.akustrefa.pl/ladowarka-z-odsiarczaniem-c-155.html. , są to urządzenia które sobie poradzą z ładowaniem zarówno akumulatorów AGM jak i żelowych.

Osobliwością ładowania akumulatorów AGM i żelowych

jest stabilizacja ładunku napięciem, a nie prądem, co zapobiega silnemu tworzeniu się gazu. Optymalne napięcie ładowania dla akumulatora AGM powinno wynosić 14,4-14,8 V (zgodnie z instrukcją producenta). Temperatura akumulatora podczas ładowania musi wynosić od + 15 ° C do + 25 ° C. Akumulator uznaje się za wystarczająco naładowany, jeśli prąd ładowania spadnie poniżej 2,5 A.

Jeżeli akumulator ładowany jest w niższej temperaturze, proces ładowania kończy się dopiero po spadku prądu ładowania poniżej 1,5 A. Nie wolno ładować akumulatorów AGM i żelowych z szybkim ładowaniem. Szybkie tradycyjne ładowanie akumulatorów przy użyciu konwencjonalnych ładowarek może prowadzić do znacznych uszkodzeń (puchnięcia), a w skrajnych przypadkach z powodu nadmiaru gazów może eksplodować obudowa akumulatora. W żadnym wypadku nie wolno otwierać korków zaworów, gdyż w wyniku poboru tlenu z powietrza zaburzona zostanie jego równowaga chemiczna, co doprowadzi do utraty właściwości użytkowych akumulatora.

Artykuł powstał we współpracy z https://www.akumulatory-gdansk.pl/

1+

Zobacz także